Flammesausprodusent Munnvold satser på sunn, ren og saklig ferdigmat – i usaklig innpaking
- Skal knuse Hellstrøm og Fjordland
TEKST: Johanna Holt Kleive
FOTO: Jens Hovden Storaker og Haakon Hoseth
I 2014, for nøyaktig ti år siden, gikk Norges gourmetkokk Eyvind Hellstrøm i strupen på ferdigmatbransjen og lanserte sin egen ferdigmat. Det viste seg at fiskeandelen var lavere enn de verste First Price-variantene.
Nå lanserer grunnleggeren bak en bak en av Norges sterkeste sauser, Munnvold, en ny generasjon ferdigmat – med alt fra koreansk til marokkansk på menyen.
– Innholdet er dønn seriøst og ordentlig, lover Kristoffer Vold.
De fleste kjenner til Munnvolds sagnomsuste sauser. Den originale Habanero-sausen er å finne i flere barer i Oslo og har resultert i kruttsterke Bloody Marys. Eller Bloody Munnvold som den het på Peloton, og Scream Bloody Munnvold på metalbaren Kniven. I dag serveres pizza med den spesialkomponerte satansausen på Vaterland, og alt fra østers og japansk-inspirerte retter med Munnvolds Yuzusennep på Kampen Bistro. Munnvolds Hot Chipotle med stout og sjokolade er et selvsagt tilbehør til taco-buffeten til Klosterenga Café og bar hver fredag.
Kristoffer, som også er black-metal trommeslager, synes det er viktig å skyte fra hofta – og provosere litt i matveien.
– Black metal tilhører hjertet nærmest, men jeg har alltid vært interessert i smak og estetikk, og hvordan disse tingene henger sammen, sier han.
Da Kristoffer flyttet til Oslo i 2003, ble han introdusert for en masse dritkule smaker i spesialsjappene på Grønland som han aldri hadde smakt tidligere.
– På den tiden var det stort sett tabasco i butikken, sier Kristoffer.
Musikeren tenkte at han like kunne gjerne lage en sterksaus selv.
Original-sausen, Munnvold Habanero, ble første gang kokt ihop som Haba Nekro våren 2014. Resultatet ble såpass spicy at han fikk selvtilitt.
– Det var overraskende enkelt å komme inn på markedet, sier Kristoffer og ler.
– Satan er for alle
Sausen ble finjustert før den ble tatt inn i pizzavarmen til Peloton i Oslo i januar 2016. Sensommeren 2016 fikk delikatessebutikken Gutta på Haugen kloa i den. Siden da har det bare ballet på seg.
De senere årene har Munnvold vært et fast innslag på noen av landets viktigste festivaler. Kristoffer har teamet opp med aktører som Hot Pot AS og Haugen Gardsmat og servert pulled beef burger og chili con carne på Tons of Rock, Øya og Dyrskun.
– Hva tror du er grunnen til at sausene dine har gjort suksess?
– Det er vel bare det at jeg har lagd et produkt som folk liker, rett og slett. Munndvold er satire, bølling og pønk. Og folk synes det er funny.
Han merket likevel motstand i starten. Han tror det skyldes at det utelukkende er fæle navn og “assholes” på etikettene.
– Det var litt skummelt for folk å ta tak i, liksom, det fremstod politisk, sier sauseprodusenten.
Kristoffer forteller at han vurderte å droppe hot sauce-estetikken som “alle” gjorde, med hodeskaller og harry navn.
– Det var derfor jeg endte opp med tegneserie-utgaver av diktatorer. Men etterhvert ble det bare naturlig å få inn mer metall i Munnvold.
Det var bare et spørsmål om tid før han hadde komponert en satansaus i samarbeid med Vaterland, rockebaren fremfor noen i Oslo.
– Hvorfor ikke, tenkte jeg da. Denne sausen er noe av det mest rett frem jeg kan tenke meg, sier han, og legger til:
– Satan er for alle.
Hot-sausens Burzum
Kristoffer er imot tilsetningsstoffer, auto-tune og elendig ferdigmat. Han misliker produsenter som skal “glatte ut uttrykket”. Det gjelder å beholde særpreget, mener sauseprodusenten. Jobbe med det man har. Akkurat som black metal, er sausene ufiltrert og rå.
– Jeg siler aldri sausene mine, sier Kristoffer.
– Du er ingen purist?
– Nei, man må jo leve sitt liv.
Kanskje er det livsnyteren i ham som frem til nå har satt grenser for mersalget. Markedsplaner og tydelige strategier har han knapt forhold seg til på 20 år.
– Jeg gikk aldri inn i markedet og analyserte hvor mye saus jeg kunne selge. Det var ren interesse og lyst, sier Kristoffer.
Frem til nå har sausen putret i sitt eget tempo. Han er og blir en enmannsbedrift.
– Kall meg hot-saucens Burzum, sier han og ler.
Men sauseprodusenten fikk blod på tann da Norgesgruppen tok kontakt for å lufte ideen om en ny generasjon ferdigmat. Han fikk kick av tanken på å stå i et stort maskineri og lage et tonn med chili.
– Jeg har allerede en del erfaring med å produsere enorme mengder mat. Jeg og mitt lille team deltok på åtte festivaler ifjor, og lagde all maten sjøl. Vi rørte i grytene og løfta manuelt. Vi kjørte nedover fjellene fra Oslo, som et slags band på turné uten turnéstøtte. Hehe.
Munnvold og Norgesgruppen skal tilby ferdigmat til folket, uten tilsetninger og annen bullshit. De benytter seg av produksjonslokalene hos Haugen Gardsmat i Flåm.
– Vanligvis lager Haugen lapskaus og fenalår og sånt, men ønsker å rebrande og treffe et yngre publikum.
Målet er å lage rein, sunn og saklig ferdigmat, med usaklig innpaking.
Koreansk gryte med utegriser og edamamebønner skal sette fart i smaksløkene. Marokkansk gryte med langtidskokt kje fra Sogn og Fjordane er to verdener som ifølge Kristoffer bare smelter sammen på tunga. Chili con carne med vestlandsk fjordfe og skotsk høylandsfe fra Sogn er fantastisk rett i tacolefsa.
– Vi skal ha det gøy med imaget rundt produkene. Men innholdet er dønn seriøst og ordentlig. Det blir i første omgang tre retter, som alle har til felles at det blir mye satan og chili, røper Kristoffer.
Gutte-kje
Munnvold scorer foreløpig høyest på bærekraft i ferdigmat-segmentet. De benytter seg utelukkende av frittgående, norske dyr. For eksempel gutte-kje, altså geitekjøtt.
– I Norge spiser vi mye ost og brunost, men ikke geit. Det er et stort problem, slår Kristoffer fast.
Hvorfor det?
– Det fører til at geite-guttene blir drept ved fødselen. Det koster mye å flaske dem opp og produsentene får ikke solgt kjøttet. Vi bestemte oss for at den ene retten skulle bestå av kje, som ellers bare blir til aske uansett.
– Du høres ut som den idealisten, som nå skal samarbeide med en stor aktør. Er det bare rene kort med Norgesgruppen?
– Norgesgruppen bryr seg faktisk ikke om hva vi gjør. Du har selvsagt de store, slemme labelsene som tar størstedelen av kaka og er coorporate as fuck. Det er bra at noen lar oss mindre få holde på som vi vil, sier han, og legger til:
– Jeg er veldig fornøyd med at de hverken legger seg opp i innholdet eller opp-ned korsene på forpakingene.
En liten funfact må likevel med: Kristoffer har klart å hacke seg inn i strekkodesystemet til Norgesgruppen. Han har manipulert strekkodene slik at alle ferdigrett-pakkene merkes med tallet 666.
– Det er bare for kødd, ikke sant, men the devils ligger åpenart i detaljene, sier han og ler.
I februar reiser Munnvolds ferdigretter på lanseringsturné i Bergen. Han er spent på mottakelsen, og håper at maten vil slå an hos folk flest.
– Vi ønsker å treffe mange folk, men på våre premisser. Det vil si opp-ned kors, hodeskaller og masser av smak.
– Og så skal vi selvsagt knuse Hellstrøm og Fjordland.