Musikkåret 2024
– en studie i mangfold
Når 2024 går mot slutten har mange gjort et poeng av at kvinnelige artister har spilt en stor rolle for musikken i år, men bildet er mer nyansert enn som så. På hver sin måte har både Charli xcx og Willie Nelson satt sitt preg på 2024, på tvers av kjønn, sjangere og generasjoner.
TEKST: Erik Valebrokk
Det er kontraster som gjør livet interessant. Både Charli xcx og Willie Nelson har satt sine preg på musikkåret 2024.
Foto: Warner Music Norway og Sony Music Norway
Charli xcx, Sabrina Carpenter, Dua Lipa, Gracie Abrams, Beyoncé, Chapell Roan, Billie Eilish og … og Taylor Swift. Egenartede kvinnelige artisters dominans på verdens hitlister har vært imponerende det siste året, men så er da også musikken deres deretter.
Taylor Swift har nylig gjort seg ferdig med sin Eras-turné. Den har omsatt for i overkant av svimlende to milliarder dollar – mer enn 23 milliarder kroner – som gjør Taylor Swift: The Eras Tour til tidenes mest inntektsbringende i sitt slag. Per desember 2024 er hun registrert med hele 80 verdensrekorder hos Guinness World Records.
Hun har gitt ut enda bedre plater enn årets The Tortured Poets Department tidligere, men de totalt 31 sangene som utgjør den såkalte Anthology-versjonen, er et massivt og godt tilskudd til en allerede svært innholdsrik katalog. Det er slikt som sementerer en kruttsterk karriere for en artist som fremdeles ikke er eldre enn 35 år.
Les gjerne mitt forsvarsskrift for Taylor Swift her. https://www.matogdrikke.no/taylorswift
Taylor Swift ga ut sitt 11. album i år, det mildt sagt innholdsrike The Tortured Poets Department.
Foto: Universal Music Norway
Apropos unge superstjerner fylte Billie Eilish nettopp 23. Alderen til tross har hun allerede tre plater på samvittigheten, og årets utgivelse Hit Me Hard And Soft er hennes foreløpige mesterverk. Så bra som denne platen er, tør jeg ikke tenke på hva vi har i vente fra henne og broren Finneas som er hennes faste samarbeidspartner (de to gjør nesten alt selv på platene) og også gir ut veldig fin musikk under eget navn.
Eilish var bare 17 da hun platedebuterte med When We All Fall Asleep, Where Do We Go? i 2019, og Swift var 16 da hun debuterte med sitt selvtitulerte album i 2006. I 2024 er de som jeg ser det to av planetens soleklart mest spennende artister, og ikke bare i kraft av sitt enorme publikum. Suksessen er fortjent – og forståelig. Årets plater viser atter en gang hva de er gode for.
Billie Eilish’ nye album Hit Me Hard And Soft er et mesterverk.
Foto: Universal Music Norway
Britiske Charli xcx (Charlotte Emma Aitchison) har også hatt et godt år. Hennes album Brat ble overraskende del av Kamala Harris’ presidentkampanje etter at Charli tweetet «Kamala is brat» i juli. Ikke at det gjorde underverker for Harris, men du kan trygt si Charli fikk «en del» ekstra oppmerksomhet.
Etter å ha vist veldig mye kropp på sine foregående plater, valgte Charli en annen strategi denne gangen. Ordet «brat» er skrevet med svart oppå en grønn flate, og det er alt. Grafisk er det et blinkskudd, og albumet treffer like godt. Det inneholder til dels temmelig hard klubbmusikk, men med en betydelig melodisk slagside. Sanger som «360», «Apple», «Von Dutch» er bare toppen av isfjellet som også avstedkom en remixplate der alle sangene var omarbeidet av blant annet Ariana Grande (som også har gjort det skarpt i år), Robyn, The 1975, Caroline Polachek og andre store navn.
I august 2025 er Charli klar for Øyafestivalen, der vi også får oppleve amerikanske Chappell Roan, en annen av årets store kvinnelige artister. Riktignok har hun bare gitt ut singlen «Good Luck, Babe!» i 2024, men den har til gjengjeld vært en så massiv hit at den har gitt ny fart til debutplaten The Rise And Fall Of A Midwest Princess fra i fjor. Det er veldig mye pent å si om både den og om Chappell Roan, men det hun virkelig kan skryte på seg er at INGEN har sunget like bra på plate i 2024 som hun gjør på «Good Luck, Babe!» Her viser hun vokalkunst på et nivå som tilhører sjeldenhetene. Og tenk at popmusikk kan være så fint!
Ingen har sunget flottere på plate i år enn hva Chappell Roan gjør på «Good Luck, Babe!».
Foto: Universal Music Norway
Med sin sjette plate Short n’Sweet anført av hitsinglen «Espresso» har Sabrina Carpenter satt verdensherredømme på sin personlige agenda. Den tidligere barnestjernen kjent fra Disney-serien Girl Meets World er åpenbart blitt voksen og har fått en del kritikk fra mennesker som synes hun kler seg vel dristig. Nå er vel ikke det stort annet enn et klassisk hakk i plata. Først og sist bedriver Carpenter popmusikk med enorm suksess, og hun er slett ikke den første som har kledd seg en smule utfordrende i sakens tjeneste og fått kjeft for det.
Om ikke kosovoalbansk-britiske Dua Lipa har vært et navn i folks bevissthet tidligere, er det etter 2024 virkelig ikke lenger noen unnskyldning for ikke å vite hvem hun er. Hun har hatt et fantastisk år med utgivelsen av kremalbumet Radical Optimism som er fylt med seriøst fengende og dansbar popmusikk, og hun kronet året med utgivelsen av en storslått konsertplate, Live From The Royal Albert Hall. Elton John er selvskreven gjest på deres felles hit «Cold Heart» fra 2021, men det er hennes egne sanger som «Houdini» og særlig «These Walls» hun skal ha honnør for.
Her er Dua Lipa i Royal Albert Hall. 2024 må kunne sies å ha vært et meget godt år for henne.
Foto: Warner Music Norway
Det må være lov å påpeke at Gracie Abrams er «ganske» inspirert av Taylor Swift uten at noen blir fornærmet, og det er åpenbart at de trives i hverandres selskap. På Abrams’ andre album, finfine The Secret Of Us, er da også Swift duettpartner på sangen «us.», og Abrams var invitert med som oppvarmingsartist på Swifts Eras-turné. I tillegg gjorde de noen sanger sammen under Taylors akustiske sett, blant annet en mash-up av Gracies «I Love You, I’m Sorry» og Taylors «Last Kiss».
Min kollega Jan Omdahl redegjorde for Beyoncés Cowboy Carter i denne artikkelen https://www.matogdrikke.no/tialbum da hennes forsøk på å lage en slags countryplate ble utgitt i våres. Personlig må jeg reservere meg. Jeg synes den første singlen «Texas Hold ‘Em» er aldeles fortreffelig, men den nesten 80 minutter lange platen blir litt for lite country og litt for mye av noe jeg ikke er helt sikker på hva er, til at den klarer å holde interessen oppe. Dog skal Beyoncé ha for å ha laget en annerledes plate som også utfordrer vante konvensjoner.
Lizz Wright er ikke kjent for de store massene, men den amerikanske sangeren og låtskriveren har gitt ut strålende plater siden hun debuterte med Salt i 2003. Hun opererer i grenselandet jazz, blues, folk og pop og er i besittelse av en stemme de færreste kan måle seg mot. På årets album Shadow er hun på sitt aller beste. Som vanlig er låtmaterialet fordelt mellom hennes egne og andres sanger som er kresent utvalgt, og et av flere høydepunkt er en enestående versjon av Sandy Dennys eviggrønne «Who Knows Where The Time Goes». Så mange ganger som den er spilt inn, er det direkte modig å gjøre enda en versjon, men Wrights tolkning er faktisk en av de sterkeste jeg har hørt. Plusspoeng også for valg av gjesteartistene Angelique Kidjo og Meshell Ndegeocello som figurer på hver sin låt.
Et annet navn å merke seg er Nilüfer Yanya. Hun er fra London og derfor kanskje ikke så «eksotisk» som navnet skulle tilsi, men når det er sagt har hun tyrkisk far og mor som er halvt irsk og halvt barbadisk, så noe kan nok ha sneket seg inn fra andre himmelstrøk. Hennes tredje album My Method Actor ligner ikke på så mye annet vi har hørt, og Yanya fremstår som ytterst original. Platen er en skattkiste av spennende innfall, innsmigrende melodier og tøylesløs kreativitet, og sanger som «Mutations», «Just A Western» og «Keep On Dancing» er helt essensielle.
To fine plater, Nilüfer Yanyas My Method Actor og Beth Gibbons’ Lives Outgrown.
Foto: Erik Valebrokk
Beth Gibbons er veteranen som praktisk talt aldri gir lyd fra seg. Etter at hun debuterte som frontfigur i Portishead med Dummy i 1994 har hun utgitt ytterligere to album med den banebrytende triphop/elektronika-trioen, ett livealbum med Portishead, én plate sammen med Rustin Man (alias Paul Webb, bassist i Talk Talk) og et opptak av Henryk Góreckis tredje symfoni fremført med polsk radios symfoniorkester! I år han hun endelig utgitt sitt første soloalbum, Lives Outgrown, en mørk og dyster sangsyklus om «morsrollen, angst, overgangsalder og dødelighet». Platen er omtrent så lite lystig som man skulle tro, men den er til dels overjordisk vakker, og sangen «Floating On A Moment» er en av årets aller beste.
Jeg vil også slå et slag for Lola Young, en 23 år gammel artist fra Croydon sør i London (der også Kirsty MacColl vokste opp), som står på terskelen til en stor karriere hvis hun fortsetter som på albumet This Wasn’t Meant For You Anyway. Hun er diagnostisert med det som kalles schizoaffektiv lidelse, noe som i hennes tilfelle medfører veldig gode tekster.
I 2021 ble hun nominert til en Brit Award i kategorien «rising star» og valgt ut til å synge i julereklamen til varemagasinet John Lewis som er en begivenhet i England, en litt kjedelig versjon av Phil Oakey og Giorgio Moroders «Together In Electric Dreams». Men deretter fikk hun fart på seg og blir i skrivende stund bare bedre og bedre. Det nye albumet inneholder en av årets aller beste låter, «Messy». Både tekst og melodi er til å dø for, og den ferske singlen «Flicker Of Light» tyder på at hun er på vei i en mer bandorientert retning. Hun er også på radaren i USA og bidrar på rapperen Tyler, The Creators siste album Chromakopia. Gjennombruddet hennes kan komme i 2025.
Det er på tide å snakke om noen mannlige artister som markerte seg i året som er gått. Personlig har jeg satt aller størst pris på Songs Of A Lost World, The Cures første album på hele 16 år, som jeg anmeldte her på Mat og Drikke https://www.matogdrikke.no/thecure for en tid tilbake. Nick Cave og hans Bad Seeds ga også ut en veldig god plate med Wild God, og konserten de holdt i Oslo Spektrum i høst var en feiring av både ny plate og musikkens kraft. Du kan lese om det her https://www.matogdrikke.no/nickcave.
Robert Smith og The Cure ga ut årets beste album, nydelige Songs Of A Lost World.
Foto: Erik Valebrokk
En annen gammel hedersmann som har gjort seg bemerket det siste året – som alle år – er Willie Nelson. Han er blitt 91 år gammel og er fremdeles like aktiv. I 2024 har han utgitt ikke én, men to nye plater, begge aldeles utsøkte. Ikke at et slikt utgivelsestempo er uvanlig for Willie som gjerne gir ut både to og tre plater per år.
The Border kom i mai og var en rendyrket countryplate, anført av en av årets aller beste innspillinger, Willies versjon av Rodney Crowells fem år gamle sang «The Border» om livet på grensen til Mexico. Novemberutgivelsen Last Leaf On The Tree er vanskeligere å båssette. Den inneholder nesten utelukkende coverlåter valgt ut av Willie i samarbeid med sønnen Micah som også har produsert platen. Her hører vi Willie tolke mer «moderne» artister som Beck og The Flaming Lips, men også bautaer som Warren Zevon og Tom Waits. Det er en bemerkelsesverdig plate.
En ettertenksom Willie Nelson under innspillingen av Last Leaf On The Tree, 91-åringens andre album i 2024.
Foto: Sony Music Norway
Vi kan ikke oppsummere et musikkår uten å nevne noe av alt som skjer her hjemme. Nivået på norsk musikk – i alle ledd – er i kontinuerlig stigning, og det hører ikke lenger til sjeldenhetene at norske artister markerer seg utenlands. Vidt forskjellige navn som Girl In Red, Witch Club Satan og Tord Gustavsen Trio er blant dem som legges merke til langt utenfor landets grenser med sine plater av året.
Flammer Dance Band laget årets beste norske plate, den enestående rytmefesten Gynger. Her spiller de på jubileumsfesten til platebutikken Big Dipper i oktober.
Foto: Erik Valebrokk
Men hvilke norske artister har laget de beste platene i 2024? Det er mange av dem, og i tetsjiktet har jeg plassert Flammer Dance Band som synger på norsk og er tungt inspirert av Fela Kutis polyrytmiske stil og Talking Heads anno 1979/80, den avdøde popsnekkeren Frank Hammerslands svanesang, Andreas Høvseth som skjuler seg bak det fantastiske artistnavnet Charlie Skien, og den høyst originale vokaltrioen Klossmajor.
Bel Canto ga ut sin første plate på hele 22 år, og gjett om den er bra, men milevis unna viseplata til den altfor lite kjente Erik Lukashaugen. Fay Wildhagen har laget sin beste plate med ganske god margin, og hederskaren Trygve Skaug er som vanlig fin å høre på. Erlend Ropstad og Torgeir Waldemar har gitt ut strøkne plater, og Kari Bremnes vendte omsider tilbake med ny musikk etter syv års fravær fra platemarkedet.
Bel Canto vendte tilbake til platemarkedet etter 22 års fravær med det nydelige albumet Radiant Green.
Foto: Knut Aaserud
Musikken durer og går som man skjønner, og de som hevder at alt var bedre før, tar nødvendigvis feil. Det er en overforenkling som tyder på latskap, en fallitterklæring man egentlig ikke har råd til. Livet er kort, musikken mangfoldig, og sammen er de dynamitt. Det ligger en slags moral i dette: Hør fordomsfritt på ny musikk, og ta for all del vare på dine gamle helter. Om du hører på Willie Nelson eller Charli xcx er det sterkt anbefalelsesverdig, og hører du på begge er bonusen deretter – stor.
Musikkåret 2024 går kan hende over i historien som et damenes jubelår, men den virkelige beholdningen er til syvende og sist mangfoldet, i år som foregående år. Det er plass til så mange forskjellige uttrykk, og de rommer like mange forskjellige følelser og treffer oss heldige lyttere på den ene eller den andre måten. Musikken gjør livene våre rikere, og når alt er som mørkest er det bare å sette på noe gammel Bee Gees. De er for lengst historie og har selvsagt ikke kommer med ny musikk i år, men skulle alt annet svikte kan du spille «How Deep Is Your Love» eller «Stayin’ Alive». Da tar det seg som regel opp.