Livet rundt matfatet

Hvis 3- 4 centimeter ekstra rundt livet er livskvalitet, kan det faktisk hende
at det er nettopp det som skal til for en friskere hverdag.

For ikke lenge siden var jeg på et foredrag med lege Jørgen Skavland. Han presenterte tall på hvor lang tid nordmenn i gjennomsnitt bruker rundt middagsbordet: 8 MINUTTER!

Det kaller jeg å «hekse i seg maten», og det kan i aller høyeste grad være et tegn på at det går litt vel kjapt i svingene i hverdagen til folk.

Ann-Christin Hansen
Bidragsyter

Fotograf
Inkognito as

Matvalgene endrer seg når vi har det travelt, og vi søker helt enkelt mer lettvinte løsninger. Resultatet blir at noen ubevisst spiser for mye, mens andre glemmer å spise.  Begge deler har en tendens til å innhente oss senere, for det påvirker energien og etter hvert vekta.

Noen blir for store og noen blir for små, men i begge tilfellene får ikke kroppen alt den trenger og vi kan bli syke som et resultat av for mye av hormonet kortisol og for lite sunn mat.

Hormonet kortisol har som oppgave å sørge for at kroppen er i beredskap i fall vi må stikke av eller kjempe. Dermed pumpes blodet vekk fra fordøyelsen og over til hjerte og musklene som da trenger mest energi.

Fordøyelsen settes på vent, og det kan gi ubehag og gå utover tarmen. Om dette skjer av og til, går det helt fint. Men hvis hverdagen preges av stress, får ikke kroppen hentet seg inn igjen og hormonet som skal være en redning for oss i nødsituasjoner, blir en trussel for helsa isteden.

Dessverre er det ikke bare tidsklemma som vekker dette hormonet. Tankespinn av forurensende tanker, bekymringer, forventningspress fra oss selv og andre, kontrollbehov og annet snacks vi fyller hodene våre med, skaper også dette stresset.

“Søvn og hvile er kanskje noe av det viktigste å balansere. Dersom vi ikke sover optimalt eller hviler godt nok, påvirker det ikke bare kortisolnivået, men også en hel rekke andre ting i kropp og hode.”

Tanker om mat kan også påvirke gleden med maten. Som når ensidig fokus på å være sunn tar overhånd. Kaloritelling, kontrollbehov og fettprosentkjemping tar ofte fokuset vekk fra den indre delen av kroppen.

Hvis hodet har et ubevist press på å holde kroppen «perfekt», kan dette også påvirke stresshormonet.

Så selv om det kan være mange tomler opp eller «likes» å hente i sosiale medier, er det ikke sikkert at lykken er like markert som musklene.

Andre begynner å kontrollere inntaket av mat som et resultat av manglende kontroll på andre områder. Noen bruker maten som trøst og spiser for å dekke over ting som ikke er så bra i livet.  I verste fall kan alle disse ulike tankene rundt mat over til å bli sykelig, og da er det ikke like enkelt å stable balansen på plass alene.

Søvn og hvile er kanskje noe av det viktigste å balansere. Dersom vi ikke sover optimalt eller hviler godt nok, påvirker det ikke bare kortisolnivået, men også en hel rekke andre ting i kropp og hode.

I tillegg endrer matvalgene seg drastisk for de fleste. Mange tyr til energidrikker og kaffe for å holde gluggene åpne, men det blir nærmest som at «lyset er på, men ingen hjemme».

For bak det noe skjeve blikket går tankene i sirup, og da ønsker vi selvfølgelig minste motstands vei, bare fordi kroppen rett og slett ikke greier annet.

Overskudd til å trene er det nesten bare å glemme dersom søvnen uteblir, og i hodet vokser tankene i takt med at nervene blir mer merkbare.

Det finnes vel ikke et bedre tidspunkt enn å begynne å ivareta seg selv enn akkurat nå. Sett deg ned ved matbordet og ta deg tid til å bare være til stede for deg selv og dine.

Et tips for å begynne med noen enkle justeringer er å velge ut to ting av gangen som du fokuserer på for å skape nye vaner i hverdagen.

For det vi mater hodet med og det vi mater kroppen med, påvirker hvordan vi har det.