top of page

KULINARISKE SOFAKROKREISER - YOUTUBE FOR MATELSKERE

 

Tekst og foto: Robin Syversen

Jeg husker godt mine første søk på YouTube. Året var 2006. Jeg var på en 6-måneders reise, langt vekk fra familie og venner. En halv planet unna mitt eget hjemland, satt jeg med ned på en internettkafe og søkte etter norske komikere på YouTube. Mye har skjedd siden jeg glodde på YouTube-klipp av VHS-kopierte Fleksnes-sketsjer, på en pc-skjerm så klumpete at det knapt ble plass til tastatur på pulten foran meg.

 

YouTube i dag er et hav av kanaler så stort at ingen noen gang kommer til å få oversikt igjen. YouTube sitt programblad hadde blitt en digital telefonbok så stor at gule sider ville sett ut som en liten take away-brosjyre. Men i dette havet av kanaler finnes det mange kreative programutviklere. Friheten til å skape hva man vil, har gitt oss tittere en enorm frihet til å velge og vrake mellom all verdens kanaler. Her er tre matkanaler som gir både magerommel og reiselyst så det holder: 

Artikkel 05 YouYube 01.jpg

Worth It – Matvlogg med en kreativ twist

 

Worth It er ikke en egen kanal, men et program på kanalen til BuzzFeed Video. Slik sett er det snakk om en mer profesjonell produksjon enn matvlogger flest forbindes med. Worth It kan beskrives som en mellomting av matvlogg og et matprogram, slik man er vant til fra vanlige TV-kanaler.

 

Konseptet er enkelt. Seriens karismatiske programledere reiser verden rundt og sammenligner billige og dyre varianter av samme matrett. I hver episode besøker de restauranter i tre forskjellige prisklasser. Deretter setter de plassene opp mot hverandre i forhold til smak, opplevelse og pris.

 

I sin første sesong dro Worth It-teamet til Las Vegas. Der sammenlignet de tre hamburgere til 4 dollar, 18 dollar og 777 dollar. Som YouTube-sensasjoner flest, var også Worth It noe uslipt i sin første sesong, men nevnte YouTube-klipp har uansett blitt sett av mer enn 30 millioner mennesker.

 

I 2019 slapp Worth It sin sjette sesong. Episodene er så langt sett av ca. 5 millioner seere. En interessant forskjell å merke seg, mellom mat- og reiseprogrammer på TV og på YouTube, er at videoene på YouTube er såkalt «evig-grønne». Når de først er lagt ut, kan de trekke seere i årevis deretter. På TV forsvinner programmet i større grad. Derfor kan det være veldig lukrativt å lage mange YouTube videoer. Er kvaliteten bra nok, og innholdet engasjerende, kan en enkelt video potensielt generere trafikk og omsetning i år etter år.

 

Worth It leverer utvilsomt varene. De scorer stort på sine små-tullete «reportere», som «er seg selv», og samtidig vet å finne matopplevelser som alle sofakrok-turister kan sette pris på. Så langt har Worth It gjengen reist rundt i America, tatt turen til Australia, og svippet innom asiatiske spesialiteter i Taiwan og Japan. Hvor de drar neste gang vil tiden vise. Hva med en tur til Norge for å teste brødskiver med brunost, eller fårikål i alle prisklasser?

Artikkel 05 YouYube 03.png

Strictly Dumpling –

Gutten som kappåt med verden

 

Amerikansk-kinesiske Mike Chen er YouTube matvlogger med stor V (for vlogger). Kanalen hans Strictly Dumpling er pur hedonisme, og vloggen er akkurat så personlig (selvsentrert) og tett innpå vloggeren selv som slike kanaler blir. Det er så langt fra et ordinært TV-program som du kommer. Det er en profesjonell vlog, for all del, men det er også vlog i ordets rette forstand.

 

«Jeg trener så jeg kan spise mer» sier Mike, og det er ikke tull. Han er matglad som få, og reiser til alle verdens hjørner for å proppe seg med delikatesser på alle plan. Mike selv er like fascinerende som maten han putter i seg, noe som kan tenkes å forklare den enorme suksessen han opplever på YouTube. At han stort sett alltid dytter i seg matmengder nok til å brødfø små familier, kan så klart kritiseres. Men den pure matgleden er noe som er veldig lett å kjenne seg igjen i.

Mike har reist alt for mange plasser til at det er noen vits å ramse opp. Derimot er det verdt å nevne at han ikke nøyer seg med å gå på restaurant. Han spiser seg gjennom alt fra hotellbuffeer og gatemat, til alt han finner på menyen hos forskjellige Mac Donalds og 7/11 over hele verden.

 

Strictly Dumpling er nok ikke for alle. Du skal ha mage som tåler overspising for å virkelig kunne sette pris på Mike Chen. Samtidig snakker seertallene for seg selv. Per i dag har kanalen over 3 millioner abonnementer, og de mest populære klippene har blitt sett mer enn 2 millioner ganger. Det er ikke verst, for en kanal som hovedsakelig lages av en person alene, med et kamera i hånden, sekk på ryggen og den største appetitten på hele YouTube.

Artikkel 05 YouYube 02.png

The Food Ranger –

Kongen av gatemat

Canadiske Trevor James er også en vlogger i ordets rette forstand, men kanalen og videoene hans ligger mye nærmere reisedokumentarer i stil enn Mike Chen sine videoer. The Food Ranger byr på matopplevelser og reisebrev i skjønn harmoni. Trevor trives nok best i Øst-Asia, men han har også laget noen veldig populære klipp fra India, Midtøsten, Marokko, Egypt, Tyrkia, Mexico og sitt eget hjemland Canada.

 

The Food Ranger er en kanal som hovedsakelig tar for seg gatemat, noe som antakelig splitter hans publikum noe. Samtidig skal det sies, at til tross for at undertegnede ikke spiser voldsomt mye gatemat, så blir jeg likevel veldig underholdt av Trevor sine videoer. Han er flinkt til å få med seg omgivelser, og vekker alltid reiselyst.

 

Selv om gatemat ikke er alles favoritt, er det unektelig inspirerende å se merkelige smaksammesetninger og tilberedninger fra små boder og markeder, i de mest bortgjemte bakgatene til noen av verdens mest befolkede land. I tillegg er Trevor en jordnær og utilslørt vert, som stadig imponerer med sine evner til å kommunisere med lokalbefolkninger. Skal du på tur, enten i fysisk eller digital forstand, er det verdt å følge Trevor på sin vei.

 

The Food Ranger har i skrivende stund i underkant av 4 millioner abonnementer. Kanalens mest populære klipp – Indian street food tour in Mumbai – er sett av mer en 16 millioner sofapoteter, noe som blant annet har gitt Trevor en del oppmerksomhet i Asiatisk presse. Personlig kunne jeg kanskje tenkt meg enda mer variert innhold. Heldigvis for Trevor er det bare å pakke snippsekken og dra av gårde til andre verdenshjørner, om han skulle gå tom for ideer der han er. Hvor langt The Food Ranger-kanalen kan nå vil tiden vise. Bokstavelig talt, er det ikke grenser for hvor langt han kan nå.

bottom of page